נצרת לא מה שחשבתם • אוויר ואווירה כשרים למהדרין בנצרת

    כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on נצרת לא מה שחשבתם • אוויר ואווירה כשרים למהדרין בנצרת
    10:47
    09.05.24
    איתי גדסי ויענקלה פרידמן No Comments on דנון: "זו הייתה טעות להקשיב לאמריקאים, אסור למצמץ"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בינות לרכסי הגליל התחתון, מסתתרת לה פנינה תיירותית. הנוסעים בכביש המחבר בין צומת המוביל לצומת גולני "מדלגים" עליה לא אחת. כך גם הנוסעים בכביש העוקף את עפולה. פשוט מרימים את העיניים, מביטים בשלט הירוק נצרת ו.. ממשיכים הלאה. לקראת סוף האביב ותחילת הקיץ החלטנו לחפש משהו אחר. גם באוויר, גם באווירה.

    סימטאות

    בכניסה למלון פלאזה נצרת שכחו כנראה את המילה חום וקיץ. האויר פשוט זורם בקרירות נעימה. הנוף מרהיב עין. מכל עבר ניבטים הרי הגליל, עמקי הצפון, והעיר נצרת השוכנת לה בעמק בין שני רכסי הרים. טארק שחאדה , מנהל עמותת התיירות המקומית ורכזת הפעילויות לנא נסייר ממליצים לנו לרדת למטה "מה שתראה מכאן לא דומה כלל למה שנראה מלמלטה".

    מלון
    נכנסנו לרכב ומיד במפגש הראשון הבנו על מה הוא מדבר.
    סבר פנים יפות. כך בשלוש מילים אפשר לסכם ביקור בנצרת. העיר מסבירה פנים, אנשיה מסבירים פנים, אתריה מסבירים פנים. כל עסק, כל מפעל, כל אדם שפונים אליו עונה לך בנועם.
    השוק
    כדי לחוש את הריח הטעם, הניקיון (כן. הוא בהחלט קיים) סורו תחילה, לבד או בהדרכה לשוק המקומי. המקום נבנה במאה ה-19, ונחשב לאחד היפים במזרח התיכון. זהו כל בו ענק. עשרות סוחרי בדים ולבוש, צורפים, סוחרי מזון ותבלינים, סוחרי אמנות ועוד. רוצים דוגמא? סורו לשוק הכלות. סמטה בשוק, שכל כולה מיועדת לכלות במחירים מצחיקים. עוד דוגמא? דמותו הססגונית של אבו אשרף בדיואן אל סראיא. לא בשביל לאכול או לטעום. רק כדי להכיר את האיש. דרכו את המנהגים, את הסיפורים ומעל הכל את היחס הלבבי שהוא מעניק לכל אחד.

    נצרת שוק
    חנות התבלינים המקורית
    שוק מזרחי ומאכלים ביתיים, לא מתקיימים בלא תבלינים. אז גם זה ישנו כאן בעיר, עם כשרות מתאימה למוצרים הסגורים. היכן? במטחנת הגליל "אלבאבור", השוכנת בלב העיר העתיקה של נצרת, המשלבת בתוכה גם סיפור היסטורי מעניין וגם חנות תבלינים פעילה,המציעה למעלה מאלף סוגי תבלינים ועשבים. הטחנה, אשר נבנתה ע"י משפחת וגנר הטמפלרית בסוף המאה ה-19 בפאתי העיר, נתנה שירותי טחינה ואכסון לאיכרי האזור. הדלתות הענקיות נבנו על מנת שהאיכר יוכל להיכנס עם גמליו הנושאים את שקי התבואה המיועדת לטחינה. מכונות משוכללות וכלים שונים הובאו מגרמניה ונבנתה חצר גדולה לאכסון. מומלץ להגיע למקום ולהתרשם מהמטחנות וכלי העבודה העתיקים ולהתבסם מן הריחות המשכרים של המגוון העצום של התבלינים, עשבי המרפא ושמני ארומה. בסמוך לשוק גם בית קפה מקורי. לא לשתיה אלא לטחינה. הכל כאן מיובא ברמות הגבוהות ביותר ובאיכות משובחת. המקום "פאהום" שמו, טוחן הכל במקום לנגד עינך וחבל שאי אפשר להעביר את הריח דרך המילים. עוד באזור השוק."הסראיה"(ארמון בתורכית) שהינו אחד מהמבנים ההיסטוריים החשובים בעיר ועל אף היותו נטוש כיום ניתן להתרשם מצורת בנייתו המפוארת.

    תבלינים

     

    מפעל החלבה שזכה בשיא גינס
    נצרת וחלבה כשרה למהדרין הן שתי מילים שהחיבור שלהם בנצרת טבעי (תרתי משמע) לחלוטין. תהליך עיבוד גרגירי השומשום ( 60% ממוצר החלבה) נעשה כמו פעם. בית חרושת נצרת לחלבה ולטחינה הוא הוותיק ביותר בנצרת. כבר ארבעה דורות כבר מייצרים שם חלבה ומוצרים נלווים אחרי שהסבא התחיל להכין חלבה בתחילת המאה ה-20 ומכר אותה מבית לבית. מאז החל המפעל בנצרת לעבוד היתה האיכות גבוהה לשם דבר. פשוט טעם נפלא. איך מביאים לכזו איכות אנו שואלים את בנו של עלי אמין נאסר? "בזכות המתכון הסודי של הנוזל שהוסף על ידי סב המשפחה" הוא מגלה טפח ומכסה טפחיים. סיור במקום הוא חויה. לראות את המכונות, להריח את הריח ובסוף לטעום את המוצר.

    קטאיף

     

    "בית חרושת נצרת"

    שבר את שיא העולם לתבנית החלבה הגדולה ונכנס לספר ג'יניס לשיאי עולם, דבר אשר העמיק והגביר את חשיבותה של עיר זו, הן ברמה ההיסטורית העולמית, והן ברמה המקומית. אלה שאוהבים את הסוכריות הוורדרדות שמחלקים בחתונות עם שקד בפנים ימצאו אותם שם וגם את אותן סוכריות עם חומוס בפנים. כשמגיעים למקום אפשר לקבל הסבר קצר וסיור של רבע שעה שבו מראים כיצד טוחנים את השומשום ואת תהליך הכנת הטחינה. הסיור ללא תשלום. לתיאום ביקור טל. 04-6553233

     

    ממתקים בייצור ידני

    דרך קצרה ברכב ואנו בשכונה המזרחית ברחוב איכסל. את פנינו מקבל דיאב אל מחרום. הריח כבר נישא באויר. בכל פינה – פנינה. בפינה אחת לשים עד דק את הבצק לבקלוואה, בפינה אחרת מכינים את קן הציפור המתוקה, רחת לוקום ורדרד מפוזר בשפע ובעצם במפעל של דיאב מחרום לבקלאות וממתקים מזרחיים, לא רק שקבלת הפנים היא חמה ויפה, עם מלא תשומת הלב. יש גם טעימות בשפע, וחויה מיוחדת מהמאפה לתנור. לא פלא שחברת אל על רוכשת ממנו את הבקלוואה ועל הכנפאה המתוקה כבר סיפרנו?
    אין מילים, חוויה מיוחדת. סיור לכל המשפחה עם המון אהבה לתייר, למבקר ולכל אדם. המפעל שייך למשפחת מחרום המעסיקה משגיח צמוד על כל המוצרים. 04-6554470

    התמתקנו? הגיע הזמן לעבודת כפיים.

    חרס וקדרות
    הלכנו בעקבות המידע שחרס מיוחד יש רק באדמת נצרת.
    המילה "פאח'ורה" משמעותה חרס בערבית עתיקה. מוסמאר הוא שם משפחתם של אומני החומר (חימר) שיוצרים כלים מ-1919. הכל החל בילד סעיד שנהג לשחק באדמה הרטובה שנוצרה בחצר סביב גיגית הכביסה שלה. כשבני משפחתו ראו את הפסל הראשון שיצר שלחו אותו למינכן בגרמניה ללמוד קדרות. הוא חזר לכפר שגדל על הר סיח' ממזרח לנצרת וחיפש את האדמה המתאימה כדי לייצר כלים.

    חרס

    את המפעל, מנהלים שני האחים חנא ובסאם ומייצרים עציצים, קדרות, ספלים ומה לא? כדי לשמר ולהנחיל לדורות הבאים את השיטות העתיקות הם פתחו מרכז מבקרים שבו מסבירים ומתנסים בהכנת כלים. הסיור כולל סיפורים ופולקלור על נושא הקדרות, הצגת הכלים השונים שהם מייצרים ואיך הכינו כלים בימים שלא שהיו מים וחשמל בבתים. שיטות העבודה על אובניים והצגת מכונה שמכינה 1200 עציצים בשעה. הם מקיימים סדנאות של הכנת כלים, עיטור ושריפה בתנור. בסאם מסביר אלו כלים מתאימים לאחסון שמן, גבינה או יין ומהם הכלים הנכונים לבישול ולאפייה. גם בשיא חום היום, האויר שם נעים ובעיקר האוירה המיוחדת. גדולים לצד קטנים ייהנו כאן.
    ועוד משהו להוציא את המרץ.

    קרבות פיינטבול

    על כביש נצרת-עפולה הישן הוקם לאחרונה מתחם פיינטבול. מתחם שמדמה שדה קרב. מבנים נטושים, פחים צבועים בצבעי הסוואה ואדמת טרשים צהבהבה. בין המבנים המדומים מתרוצצים מבקרים עם רובים שמרוקנים כדוריות קטנות ואדומות אחד על השני. כל משתתף מקבל ערכת מיגון אישית שכוללת מסכת מגן לראש. טל. 04-8573836

    קקטוס
    לא הכל גלוי כאן לעין. סיפור מיוחד מצוי מתחת לבטן האדמה. זהו בית המרחץ העתיק המצוי בקומה התחתונה של חנות הגלריה "קקטוס". בשנת 1993 החלו בעלי המקום לשפץ את המקום, ואת מה שגילו מתחת לחנות אי אפשר להבין עד שלא מגיעים למקום. זהו בית מרחץ עתיק יומין מהשלמים והעתיקים בעולם. צינורות החרס המעוטרים שהובילו מים חמים, פושרים וקרים נשארו כמעט בשלמותם כולל תעלות החימום – החוויה מיוחדת. בתיאום מראש 04-6578539.

     

    הטעם המתוק של שטראוס-עלית
    לפני שנים רבות עמד במרכז רמת גן בנין שהדיף ריח של שוקולד 365 ימים בשנה. עכשיו הוא ממוקם בנצרת עילית והביקור בו כרוך בתשלום סמלי של 15 ₪ ותיאום. חוויה שלא תתואר. אחרי סרט תלת ממדי ומושקע נכנסים לסיור בין שעה בתוך פסי הייצור. אנחנו במפעל שטראוס עלית. שורות שורות של פועלות ופועלים בחלוקים וכובעים לבנים וסטריליים עסוקים כאן בפיקוח על פסי הייצור ובאריזה. "פעם בשבוע מנקים את כל פסי הייצור", מספרת המדריכה המוכשרת "בכל מעבר מעבודה על סוג שוקולד אחד למשנהו מנקים את הפסים". מה טעים ומהנה יותר ובכל גיל לראות את פס הייצור של הממתק הנמכר ביותר בארץ פסק זמן קלאסי? החטיפים המוכנים רצים במהירות מטורפת על גבי פס הייצור. בסוף גולת הכותרת. פינת מתוקים "אכול כפי יכולתך" ושי ארוז ומתוק. לא להחמיץ 04-6508258.

    שטראוס הדרכה
    ועכשיו על בטן מלאה ממתקים אנו יוצאים למנוחה מול הנוף הנפלא של עמק יזרעאל.

    מלון פלאזה נצרת
    על האויר שעוטף את המלון כבר כתבנו בפתח. עכשיו על האוירה והאויר בפנים. לפני כשנה כשהגיע למקום מנהלו של המלון אלון, היתה לנגד עיניו ראיה אחת. סבר פנים יפות כמו באתריה של העיר. והוא הצליח. כל עובד, כל עובדת, מתייחסים לכל אורח בצורה הנעימה ביותר. ביום שישי בצהרים מגישים כאן ללא תשלום וללא תוספת את קבלת הפנים הנצרתית – המזרח תיכונית. פיתות מהטאבון, פאלפל ומה לא? וזה רק פתיח.

    טאטבון
    מיקומו של בית המלון משמש בסיס נוח לסיורים באתרים היסטוריים בגליל ולמסלולי טיולים בצפון היפה.
    במלון 184 חדרים מרווחים, חדרי משפחה, חדרים בקומת עסקים עם חיבור לאינטרנט אלחוטי, שש סוויטות וסוויטה נשיאותית וכן חדרים מותאמים לנכים.
    הנוף מרהיב. טיול בסביבת המלון מעניק חוויה. מכל עבר ניבטים נופים אחרים. במלון, בריכת שחייה חצי אולימפית ובריכת פעוטות (בעונה), חדר כושר משוכלל ומטעמי השף מחכים בארוחות המוגשות במסעדת המלון ומשאירים טעם של עוד… ומי שרוצה עוד יקבל ובשפע. מחכים עד שאחרון המתפללים יחזור מתפילות השבת והמשגיח דואג שתהיו מרוצים. שני משגיחים יש למלון כדי לוודא שתקבלו את המוצר הדתי הטוב ביותר. גם העובדה שאחד מבעלי מלון הוא יהודי דתי שומר מצוות תורמת לכמות הרבה של שבתות בר מצוה וחתן במקום , לצד שמחות משפחתיות. 04-6028200

    מלון
    לא הרחק מהמלון בית הכנסת הגדול של העיר. סיפור עם מבנה מיוחד. המון מוזיאקה, המון מיוחדות ורק לצערי לא המון מתפללים. ברחוב הסמוך ישיבת ההסדר נצרת עילית השוכנת בתוך מרכז הקליטה. למי שמחפש מניין ולימוד דף יומי בעת החופשה ימצא כאן את מבוקשו. גם. ב..סבר פנים יפות.
    טיפ: לא לפספס את עמותת התיירות בעיר. התייעצו עימם בכל פרט. זה שווה.
    לפרטים נוספים: www.nazarethinfo.org עמותת התיירות טל 04-6011072

     

    האזינו לתכנית על המפה – נצרת:



    0 תגובות